Deze website is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten
Campagne 'Gewoongesteld'

Campagne 'Gewoongesteld'

WOMEN Inc. lanceert een nieuwe versie van de klassieker ‘Bloed, Zweet en Tranen’. Dit doet de belangenorganisatie om aandacht te vragen voor het taboe op menstruatie. Hoewel de helft van de bevolking menstrueert, heerst er nog steeds een taboe op. Zo zou 9 van de 10 vrouwen zich schamen als ze doorlekken, voelt bijna de helft van de vrouwen zich vies als ze menstrueren en vindt een groot deel van de mannen en jongens dat menstruatie een privézaak voor meiden en vrouwen is. 

Taboe

Voor velen lijkt het taboe op menstruatie misschien iets van vroeger: er wordt aandacht aan besteed in de media, over gepraat door topsporters en reclames voor menstruatieproducten zijn overal te zien. Toch blijkt uit de cijfers dat het taboe nog springlevend is, zowel onder jongeren als onder oudere mensen. 49% van de mensen vindt het ongemakkelijk om zichtbaar met een menstruatieproduct naar de wc te lopen waar collega’s, studiegenoten of kennissen bij zijn. Dat het taboe bij jongeren niet minder lijkt te worden, blijkt uit het feit dat het percentage mensen dat zich beschaamt voelt bij het kopen van menstruatieproducten hoger is onder jongeren. En wat betreft die reclames voor menstruatieproducten: deze zijn vaak stereotype en taboe bevestigend, bijvoorbeeld door geen bloed te laten zien maar in plaats daarvan een blauwe vloeistof.

Het taboe op menstruatie werkt stereotypen en een kennisgebrek in de hand. Dit heeft een grote impact op de mentale en fysieke gezondheid van mensen die menstrueren. Emma Lok, directeur-bestuurder bij WOMEN Inc.:’ Doordat we weinig over menstruatie praten, hebben veel mensen geen idee wat ‘normaal’ is en met welke klachten je naar de dokter kan. Zolang we gesprekken over menstruatie, bijvoorbeeld op werk en op school, niet normaal en stereotype-vrij maken, zal menstruatie een taboe in onze samenleving blijven.’

Video

WOMEN Inc. besloot daarom aan Sophie Straat te vragen om ‘Bloed, Zweet en Tranen’ opnieuw in te zingen en er een video bij te maken die het taboe op menstruatie illustreert. In de video zijn verschillende uitingen van het taboe te zien, zoals iemand die zich schaamt bij het doorlekken op school. Maar er wordt ook getoond hoe het anders kan, bij een vader en dochter die open zijn over menstruatie. Lok: ‘Voor sommige mensen is hun menstruatie bloed, zweet en tranen. En het taboe dat er nog altijd is op menstruatie helpt daar niet bij. Het zorgt voor schaamte en een gebrek aan kennis over iets dat heel gewoon is. Laten we samen menstruatie bespreekbaar maken!’.

Campagne

Deze video is onderdeel van de ‘Gewoongesteld’ campagne van WOMEN Inc. Op 19 november start WOMEN Inc. ook een campagne om geld in te zamelen voor het tegengaan van menstruatiearmoede. De opbrengst daarvan gaat naar het Armoedefonds en Dokters van de Wereld. 

Bron bericht: WOMEN Inc.

 

Ook interessant om te lezen:

{ news.title }}
Bewust gebruik lippenbalsem

Het vaak gebruiken van lippenbalsem kan leiden tot een allergie voor bepaalde stoffen in lippenbalsem. Dit staat in een artikel in het AD. Het gaat da...

Lees verder
{ news.title }}
Pharmacon voldoet wederom aan beleidskader

Stichting Pharmacon voldoet wederom aan de Beleidsregels aanwijzing examenorganisaties drogisterijbranche. Dit is de uitkomst van een toetsing die in ...

Lees verder
{ news.title }}
50 uur vasten in een ‘glazen spreekkamer’

Huisartsen Stefan van Rooijen en Alja Sluiter gaan 50 uur vasten in een ‘glazen spreekkamer’ om aandacht te vragen voor de nijpende gezondheidssituati...

Lees verder
{ news.title }}
Medicijntekorten blijven zorgwekkend: oplossing nog niet in zicht

Van de medicijngebruikers heeft 42% de afgelopen zes maanden last gehad van de medicijntekorten. De meesten van hen (84%) maken zich hier zorgen over....

Lees verder
Direct naar cursussen van