Gezondheidsinfluencers
Huisarts Stefan van Rooijen, die zelf ook al een goed bezocht TikTok-account heeft, werd als een van de eerste artsen benaderd voor Dokters Vandaag. In het persbericht motiveert hij het meedoen aan dit account: ‘Dagelijks merk ik op mijn spreekuur én socialemedia-accounts de invloeden van verkeerde online-informatie van zelfbenoemde gezondheidsinfluencers. Ongewenste zwangerschappen, maag- en darmklachten door te veel magnesium of ijzer, of zelfs zenuwuitval door te veel vitaminesupplementen. Op dit kanaal leer je wat betrouwbare informatie is, zodat je gezonde keuzes kunt maken voor jouw leven.’
Artsen
De andere artsen die aan het account meedoen zijn cardioloog Janneke Wittekoek, longarts Wanda de Kanter, dermatoloog Annemie Galimont, gynaecoloog Bertho Nieboer, longarts Frank Borm, internist Robin Peeters en huisarts Shakib Sana. De laatste twee artsen hebben al eerder stappen gezet in het geven van betrouwbare medische informatie, door het opzetten van de Twijfeltelefoon.
Het initiatief komt niet uit de artsen zelf maar door een bedrijf, Prappers Media, dat TikTok-video’s maakt in opdracht van bedrijven en overheidsinstanties in Nederland. TikTok is een sociaal medium waarop gebruikers video’s kunnen delen en andere gebruikers kunnen volgen. De helft van de gebruikers is 18 tot 30 jaar oud.
Betrouwbare medische informatie
De artsen willen met het account hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Dagelijks zien ze wat voor onzin er voorbijkomt en dat het tijd is voor een gedegen tegengeluid. Het gebrek aan artsen die op TikTok actief zijn om betrouwbare medische informatie te delen, is volgens internist Robin Peeters een groter probleem dan desinformatie. De korte video’s zijn ‘niet heel hip’ uitgevoerd en toch heeft het kanaal al bijna 14 duizend volgers en meer dan 2 miljoen views. Peeters: ‘Er is behoefte aan authentieke betrouwbare informatie op TikTok.’
In eerste instantie zijn de onderwerpen in samenspraak met de artsen gekozen. Later zullen de onderwerpen bepaald worden aan de hand van vragen van de gebruikers. De onderwerpen van de eerste video’s gaan over de effecten van alcohol, ongewenste zwangerschap, hersenschudding en allergie. De artsen worden niet betaald voor het opnemen van de video’s; de kosten van het produceren en beheren van het account komt voor rekening van Prappers Media.
Onafhankelijkheid
Peeters vindt het ‘van essentieel belang dat de onafhankelijkheid van de content gewaarborgd blijft’. De artsen krijgen niet betaald voor hun bijdrage aan de video’s. Volgens hem hoeft dat ook niet. ‘De huidige generatie artsen wil een maatschappelijke bijdrage leveren’ en die zien de nadelige gevolgen van medische desinformatie ‘dagelijks in hun spreekkamer’.
Zie tiktok.com/@doktersvandaag
Bron tekst: Prappers Media en Medisch Contact