Taboe
Voor velen lijkt het taboe op menstruatie misschien iets van vroeger: er wordt aandacht aan besteed in de media, over gepraat door topsporters en reclames voor menstruatieproducten zijn overal te zien. Toch blijkt uit de cijfers dat het taboe nog springlevend is, zowel onder jongeren als onder oudere mensen. 49% van de mensen vindt het ongemakkelijk om zichtbaar met een menstruatieproduct naar de wc te lopen waar collega’s, studiegenoten of kennissen bij zijn. Dat het taboe bij jongeren niet minder lijkt te worden, blijkt uit het feit dat het percentage mensen dat zich beschaamt voelt bij het kopen van menstruatieproducten hoger is onder jongeren. En wat betreft die reclames voor menstruatieproducten: deze zijn vaak stereotype en taboe bevestigend, bijvoorbeeld door geen bloed te laten zien maar in plaats daarvan een blauwe vloeistof.
Het taboe op menstruatie werkt stereotypen en een kennisgebrek in de hand. Dit heeft een grote impact op de mentale en fysieke gezondheid van mensen die menstrueren. Emma Lok, directeur-bestuurder bij WOMEN Inc.:’ Doordat we weinig over menstruatie praten, hebben veel mensen geen idee wat ‘normaal’ is en met welke klachten je naar de dokter kan. Zolang we gesprekken over menstruatie, bijvoorbeeld op werk en op school, niet normaal en stereotype-vrij maken, zal menstruatie een taboe in onze samenleving blijven.’
Video
WOMEN Inc. besloot daarom aan Sophie Straat te vragen om ‘Bloed, Zweet en Tranen’ opnieuw in te zingen en er een video bij te maken die het taboe op menstruatie illustreert. In de video zijn verschillende uitingen van het taboe te zien, zoals iemand die zich schaamt bij het doorlekken op school. Maar er wordt ook getoond hoe het anders kan, bij een vader en dochter die open zijn over menstruatie. Lok: ‘Voor sommige mensen is hun menstruatie bloed, zweet en tranen. En het taboe dat er nog altijd is op menstruatie helpt daar niet bij. Het zorgt voor schaamte en een gebrek aan kennis over iets dat heel gewoon is. Laten we samen menstruatie bespreekbaar maken!’.
Campagne
Deze video is onderdeel van de ‘Gewoongesteld’ campagne van WOMEN Inc. Op 19 november start WOMEN Inc. ook een campagne om geld in te zamelen voor het tegengaan van menstruatiearmoede. De opbrengst daarvan gaat naar het Armoedefonds en Dokters van de Wereld.
Bron bericht: WOMEN Inc.